20.05.2023 - 26.05.2023

Guang Ming Daily Gazetesi :Türkiye’nin Elektrikli Araç Sektöründen Tarihî Atılım

Çin Kominist Partisi’ne bağlı ve okuru genellikle Çinli entelektüellerden oluşan Guang Ming Daily Gazetesi ,“Türkiye’nin elektrikli araç sektöründen tarihî atılım”başlıklı haberde şu ifadelere yer verdi: “Yerli Otomobil Üretim Endüstrisini Geliştirmenin Tek Yolu, Yeni Enerji Araçları Geliştirmektir”

G20'nin kurucu üyesi olan Türkiye, son yirmi yıldan uzun süredir dünyanın en hızlı ekonomik kalkınmasına sahip ülkeleri arasında yer almaktadır. Yurtiçi karayolu ulaşım altyapısı nispeten gelişmiştir. Ülkedeki motorlu taşıt sayısı 18,8 milyonu aşarak dünyada 19. sırada yer almaktadır. İstanbul ve Ankara gibi büyük şehirlerde, şehir trafiğinde her gün çok fazla yakıt kaynağı tüketilmektedir. 2022 yıl sonu itibarıyla Türkiye'nin günlük yurt içi akaryakıt tüketimi 65 milyon litreyi aşmıştır. Yerel pazardaki arz ve talep arasındaki fark gittikçe açılmaktadır.Artan akaryakıt ürünleri ithalatı, devlet bütçesi üzerinde giderek daha fazla mali baskı oluşturarak cari açığı artırmaktadır.Aynı zamanda, Türkiye'nin para birimi olan Türk lirasının değer kaybetmesiyle birlikte enerji ithalat fiyatları yükselmeye devam etmektedir. Geçtiğimiz yıl Türkiye'de benzin ve motorinin perakende fiyatları sırasıyla %166 ve %235 artmıştır. Artan akaryakıt fiyatları, Türk otomobil kullanıcılarının tedirgin olmasına neden olmuştur. Gerek hükümetin yükünü azaltmak, gerekse de  insanlara fayda sağlamak için olsun, yerli otomobil üretim endüstrisini kapsamlı bir şekilde geliştirmenin tek yolu, güçlü bir şekilde yeni enerji araçları geliştirmektir.  

“Yeni Enerji Çağı Türkiye İçin Bir Fırsat”  

Aslında Türkiye otomotiv endüstrisinin temelleri sağlam olup  2022 yılında toplam 1.28 milyon sivil araç üreterek ( bunlardan 940.000 adedi ihraç edilecek) dünyanın en büyük 15 otomobil üreticisi arasında yer almaktadır.Ancak bu bir milyondan fazla otomobilin tümü, Mercedes Benz, Ford ve Fiat gibi uluslararası üne sahip otomobil şirketlerinin OEM'leridir.40 yıl önceki kısa ömürlü “Anadol” yerli otomobilinden bu yana, Türkiye'nin onlarca yıldır marka olarak tek başına geliştirdiği bir  otomobili yoktur. Avrupa'nın en büyük otomobil ihracatçıları arasında yer alan "görünmez  OEM kralı " Türkiye, rekabetçi tutumuna rağmen kendini baskı altında hissetmektedir..Türkiye, bunca yıldır dünyaca ünlü otomobil şirketlerinde "göçmen işçi" olarak çalıştıktan sonra kendi otomobil markasına sahip olmak istemektedir. Ancak otomotiv endüstrisi, çeşitli endüstrileri içeren sistematik bir mühendisliktir . Aynı zamanda bir ülkenin kapsamlı modernizasyon düzeyinin zorlu  bir sınavıdır. "Anadol" markasının erken çöküşünden alınan dersler, yerli bir otomotiv markası yaratmanın yolunun dikenlerle dolu olduğunu ve zorlukların fırsatlardan çok daha fazla olduğunu göstermektedir. Neyse ki yeni enerji çağı, Türkiye'ye vites değiştirme ve virajlarda sollama için değerli bir fırsat verdi.

“Togg Kazanmaya Kararlı”

2017 yılında, anayasa değişikliğine ilişkin referandumdan hemen sonra Türkiye Cumhuriyeti Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan, yerli yeni enerjili araç araştırma ve geliştirme projesini resmen başlatmak için 22 milyar lira (o sırada yaklaşık 3,6  milyar ABD doları) kaynak ayrıldığını görkemli bir şekilde duyurdu.Böylelikle yerli elektrikli araç markası TOGG ("Türkiyenin Otomobili Girişim Grubu" anlamına gelir) doğmuş oldu. Anadolu, BMC, KOÇ,Turkcell ve Zorlu  gibi beş yerli iş devi tarafından ortaklaşa finanse edilerek kurulan bu yeni otomobil üretim sistemi , Türklerin bir kez daha kendi marka arabalarına sahip olmak için toplanma çağrısı yaptığını göstermektedir.TOGG, kuruluşundan bu yana  hükümetten büyük destek görmüştür. Vergi indirimi, kira muafiyeti, düşük borçlanma maliyetleri ve  30.000 araç alımı gibi "benzeri görülmemiş" ayrıcalıklar verilmiştir. Marmara Gemlik'te bulunan montaj üretim hattının arazisi bile ordudan devredilmiştir. Hükümet tarafından desteklenen TOGG’un, "kazanmaya kararlı" olduğu söylenebilir. Togg ortaklığında bulunan firmaların neredeyse tamamı dünyanın dört bir yanındaki büyük otomobil şirketleriyle ortaklıklar yapmıştır. Mevcut yöneticilerinin tümü, General Motors, Volkswagen, ve Renault gibi endüstri devlerinde çalışma geçmişine sahip seçkin yeteneklerdir. TOGG araç  tasarımı için , ünlü Bininfarina tasarım şirketiyle  anlaşıp 2019'da C-SUV ve C-Sedan adlı iki elektrikli prototip otomobili piyasaya sürmüştür.

Türk hükümeti bu gelişmeleri "bu yüzyılın en gurur verici milli başarısı" olarak duyurmuştur .Togg’a olan desteğini  göstermek için  ilk  otomobil siparişine imza atmıştır.

Ayrıntılı bilgi için tıklayınız.


Bu sayfa Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü tarafından en son 05.06.2023 22:52:32 tarihinde güncellenmiştir.

HIZLI ERİŞİM